Business Club: Sectorul puternic afectat de pandemie, dar ignorat, care asigură 10% din exporturi

Un sector care asigură 10% din exporturile României este în mare suferință. Industria textilă este, alături de HORECA, unul dintre cele mai lovite sectoare ale economiei românești de criza generată de ccoronavirus. Companiile care sunt încă pe piață, lucrează la maximum 50% din capacitate. Unele au început să își dezvolte branduri proprii și să producă materiale sanitare pentru a supraviețui. E o criză globală a sectorului, care poate fi dramatică, și în același timp un sector care angajează până la 200.000 de oameni în această țară, din păturile vulnerabile, cu salarii mici pentru că e un sector cu valoare adăugată mică.

Însă, în orice criză poate fi și o oportunitate. La finalul anilor 90 dar mai ales începutul anilor 2000, industria textilă a reprezentat o cale de lansare a economiei, o parte orientată către export, dezvoltată aici de forța de muncă extrem de ieftină.

Suntem departe de situația de acum două decenii, la nivel general. Pe un astfel de blocaj al acestei industrii, acolo unde este cazul, se poate face o recalificare a oamenilor, stimularea unor investitii care să-i absoarbă pe noi posturi mai bine plătite. Dar e nevoie de ceva gândire.

Suferința sectorului este surprinsă și în datele statistice. Industria textilă a scăzut anul trecut cu 9,4%. Segmentul îmbrăcăminte s-a contractat cu 27%, iar pielăria cu mai mult de 30%.

În această fabrică de confecții și textile din Oradea, sute de angajați lucrează la comenzile plasate de branduri de renume din întreaga lume. Chiar dacă acum au comenzi, administratorii sunt prudenți din cauza problemelor de pe piața internațională.

Ioan Tulvan, director general fabrică de confecții: „În contextul actual, marii retaileri se confruntă cu probleme deosebite, având în vedere scăderea vânzărilor cu peste 30%.”

Multe firme de profil au început să vină cu branduri proprii, pentru piața locală, pentru a se feri de instabilitatea de la plan internațional.

Olivia Popovici, director de marketing: „Instabilitatea pieței de textile internaționale ne afectează și pe noi, iar în acest an am decis să dezvoltăm un brand propriu și personal prin care să oferim pieței din România produse calitative precum a brandurilor internaționale.”

Alte companii au început să producă materiale sanitare, foarte cerute în această perioadă. Au fost însă și foarte mulți care pur și simplu au închis afacerile.

Mihai Pășculescu, președinte Federația Patronală a Textilelor, Confecțiilor și Pielăriei: „În 2020 undeva au dispărut cam 30% din firme, în special care făceau subcontractări, iar celelalte 70% lucrează la 30-50% din capacitate.”

Vânzările de haine au scăzut cu aproape 20%

Firma de consultanţă McKinsey estimează că la nivel mondial valoarea hainelor nevândute, aflate în magazine şi depozite, variază între 140 şi 160 miliarde de euro, mai mult decât dublu faţă de nivelul normal. Vânzările de îmbrăcăminte au scăzut cu 17% anul trecut. Magazinele, de orice fel, au acumulat stocuri uriașe și acum renunță la împrospătarea colecției. Un sondaj citat de Reuters arată că industria textilă din Bangladesh a primit cu 30% mai puţine comenzi decât de obicei. Și, cu variații, este soarta sectorului în toate țările.

O posibilă explicație a situației grele prin care trec firmele din acest sector este și costul forței de muncă din România. Creșterea repetată și în pași mari a salariului minim în anii anteriori a redus marjele și înainte de pandemie au fost fabrici care s-au închis tocmai din cauza că au devenit neviabile.

Ioan Tulvan, director general fabrică de confecții: „Forța de muncă este foarte mult impozitată, este imposibil ca tu să plătești un salariu de 3.000 de de lei și să mai dai 2.500 de lei statului român.”

În această industrie lucrează peste 200.000 angajați, iar sectorul asigură 10% din exporturile României. Dacă anul 2020 a fost unul prost, nici 2021 nu se anunță cu mult mai bun.

You may also like...

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: